Hemoglobiini viitearvot
Terveys & Liikunta

Hemoglobiinin mittaus

Hemoglobiini sisältyy perus verenkuvaan ja se onkin yksi yleisimmistä laboratoriokokeista. Hemoglobiinin voi mittauttaa myös ilman lääkärin lähetettä ja lähetteettömiin tutkimuksiin voi hakeutua kuka tahansa, joka haluaa selvittää omaa terveydentilaansa. Mittaus auttaa hyvin sairauksien diagnosoinnissa ja esimerkiksi anemiaa tai tai tulehduksia selvittäessä on ensimmäinen tutkimus. Aina kuitenkaan hemoglobiiniarvot eivät suoraan kerro anemiasta, sillä anemia kehittyy hitaasti ja hemoglobiiniarvot saattavat näyttää normaalia vielä pitkäänkin sen jälkeen, kun rautavarastot ovat huomattavasti liian alhaiset.

Kun haluat selvittää omat hemoglobiiniarvosi, voit varata esimerkiksi yksityiseltä lääkäriasemalta ajan tutkimuksiin. Esimerkiksi anemiaa epäiltäessä kannattaa valita tutkimuspaketti, jonka yhteydessä mitataan monia muitakin anemiaan liittyviä arvoja, vitamiinipuutoksia sekä elimistön rautavarastot. ReviewsBird on sivusto, josta voit luotettavasti löytää muiden kokemuksia eri palveluista ja jättää myös oman arvostelusi käyttämästäsi yrityksestä ja sen palveluista. Näin jokainen voi löytää paremman ja laadukkaamman palvelun sitä tarvitessa.

Hemoglobiinin viitearvot

Hemoglobiinin viitearvot ovat naisilla ja miehillä eri. Hemoglobiinin pitoisuus ilmoitetaan yksikössä grammaa per litra (g/l). Lapsen hemoglobiiniarvot vaihtelevat ikävuosien mukaan. Viitearvot Suomessa ovat seuraavanlaiset:

     •  Naisilla 117–155 g/l
     •  Miehillä 134–167 g/l
     •  Vastasyntyneillä 170–200 g/l
     •  2-3 kk ikäiset vauvat: 110–120 g/l
     •  Kouluikäiset 130–140 g/l

Naisilla hemoglobiiniarvot ovat keskimääräisesti matalammat kuin miehillä ja ne vaihtelevat jonkin verran elämän tilanteen mukaan. Esimerkiksi hedelmällisessä iässä olevilla naisilla kuukautiset saattavat herkästi vaikuttaa hemoglobiiniarvoihin, sillä verenvuodon vuoksi veren punasolut vähenevät, minkä vuoksi hemoglobiinitaso laskee. Monesti runsaista kuukautisista kärsivät naiset saattavatkin sairastaa anemiaa ja rautavarastojen määrästä tulisi pitää hyvää huolta. Mikäli tuntee olonsa väsyneeksi ja uupuneeksi, kannattaa arvot käydä tarkistamassa. Ei myöskään kannata luottaa pelkkiin hemoglobiiniarvoihin, vaan pyytää mittaamaan myös rauta-arvot.

Milloin hemoglobiini on liian alhainen?

Mikäli hemoglobiiniarvo menee alle viitearvojen, puhutaan anemiasta. Se ei ole sairaus vaan tila, joka johtuu useimmiten raudanpuutteesta. Myös B12-vitamiinin ja foolihapon puute voi aiheuttaa anemiaa. Raudanpuute johtuu useimmiten runsaista kuukautisista tai liian niukasta ruokavaliosta, jolloin lisäksi kannattaa käyttää tabletteina otettavaa rautalisää. Tästä tulee kuitenkin ensin keskustella lääkärin kanssa, sillä rautaa ei ole hyvä syödä turhaan, mikäli syy ei olekaan siinä.

Joskus raudanpuute voi johtua myös sisäisestä verenvuodosta, kuten esimerkiksi suolistoverenvuodosta, joten raudanpuutoksen syy tulee aina selvittää. Harvemmin kyse voi olla luuydinsairaudesta ja mikäli syy ei selviä tavallisista verikokeista. lähetetään potilas laajempiin tutkimuksiin ja tarvittaessa otetaan luuydinnäyte. Erityisesti urheilijan uhkana on anemia, sillä liikunta lisää raudantarvetta, koska kestävyysurheilu lisää veren plasman määrää sekä tilavuutta, ja tämän vuoksi veri laimenee ja hemoglobiinipitoisuus pienenee. Jos lisäksi noudattaa tiukkaa ruokavaliota, tulee olla erityisen tarkka raudan riittävän saannin kanssa.

Vaarallisen alhainen hemoglobiini voi tulla kyseeseen silloin, kun tila kestää pitkään, eikä sitä korjata. Myös vanhuksille tai muista sairauksista kärsiville anemia voi olla vaarallinen tila ja sen syy tulee aina selvittää. Mikäli se johtuu esimerkiksi sisäisestä verenvuodosta tai luuydinsairaudesta, on siihen syytä puuttua heti. Aina kyse ei ole raudanpuutosanemiasta tai anemia voi johtua myös vaikkapa tulehduksen ja raudan puutteen yhdistelmästä.

Milloin hemoglobiini on liian korkea?

Ennen hemoglobiinin uskottiin olevan hyvä vielä silloinkin, kun se huitelee jo hitusen yli viitearvojen. Nykyisten tutkimustulosten mukaan kuitenkin korkea hemoglobiini altistaa monille kansantaudeille, kuten sydän- ja verisuonisairauksille. Etenkin henkilön ikääntyessä riski kasvaa ja yhteys oli merkittävä. Matalan hemoglobiinin omaavat henkilöt olivat selkeästi metabolisesti terveempiä, eli heidän sokeriaineenvaihdunta, veren rasva-arvot ja verenpaine olivat parempia, kuin korkean hemoglobiinin omaavilla henkilöillä.

Terveys korostuu erityisesti ikääntyessä ja varsinkin metabolisella terveydellä on selvä yhteys moniin merkittäviin terveysongelmiin, kuten lihavuuteen ja metaboliseen oireyhtymään, joihin liittyy monia liitännäissairauksia sekä suurempi kuolleisuus. Aiheesta ollaan huolissaan myös siksi, että lasten ylipaino-ongelmat ovat yleistyneet ja lihavuuteen kaivataan kipeästi uusia keinoja.

Kun tiedät sairastavasi raudanpuuteanemiaa, voit tilata rautalisät esimerkiksi iHerb -verkkokaupasta. Käy lukemassa muiden käyttäjien kokemuksia ja arvosteluita verkkokaupoista, jotta voit varmistua valinneesi parhaan mahdollisen palvelun. Fitnestukku on Suomessa suosittu luontaistuotekauppa, jolta löydät myös myymälöitä, mikäli asioit mieluummin paikan päällä. Käy jättämässä oma arvostelusi palvelusta ReviewsBirdin verkkosivuille, jotta muutkin voivat helpommin löytää itselleen sopivan palvelun.

Normaalit hemoglobiiniarvot

Mikäli haluat pitää hemoglobiiniarvot viitearvojen sisäpuolella, muista syödä monipuolisesti ja terveellisesti. Etenkin maksan, lihan, kalan ja veriruokien rauta on tehokkaasti imeytyvää hemirautaa, siitä imeytyy jopa 25%. Muita hyviä raudanlähteitä ovat pavut, linssit, täysjyvävilja, soija sekä pinaatti. Ei-hemiraudan, jota muun muassa kasvikset sisältävät, imeytymistä voi vauhdittaa c-vitamiinipitoisilla ruoilla kuten hedelmillä ja marjoilla. Jos siis kärsit väsymyksestä ja päänsärystä kannattaa ruokavalioon lisätä edellä mainittuja ruokia - vaiva voi parantua kuin itsestään.

Kun yrität lisätä raudan saantia niin pidä huoli siitä, että et hidasta sen imeytymistä nauttimalla seuraavia ruoka-aineita: tee, kaura, soijamaito, lehmänmaito ja leseet. Nämä tekevät raudan imeytymisestä vaikeaa, ellei jopa mahdotonta, joten näiden nauttiminen yhdessä runsaasti rautaa sisältävien ruoka-aineiden kanssa on yhtä tyhjän kanssa. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että sinun tulisi luopua näistä ruoka-aineista. Pyri vain nauttimaan niitä eri aikaan. Linssit ovat ehdottomasti paras rautaruoka, joten jos haluat täydentää rautavarastoja varmasti, kannattaa paneutua erilaisiin linssiresepteihin!

Lisää Terveys & Liikunta