hemoglobiiniMikä on hemoglobiini ja miksi siitä on tärkeää tietää?

hemoglobiiniMikä on hemoglobiini ja miksi siitä on tärkeää tietää?

Terveys & Liikunta

Mikä on hemoglobiinin tehtävä?

Hemoglobiini kuljettaa hengitysilmasta vereen tullutta happea keuhkoista kudoksiin, eli kaikkialle elimistöön. Vastavuoroisesti hemoglobiini kuljettaa soluhengityksessä muodostuvasta hiilidioksidista osan keuhkoihin uloshengitettäväksi. Hemoglobiini kertoo suoraan elimistön tilasta ja onkin hyvä mittari sille, miten hyvässä hapessa olet!

Hemoglobiinin viitearvot

Tällä hetkellä hemoglobiinin viitearvot ovat miehillä 134–167 g/l ja naisilla 117–155 g/l. Nämä ovat Suomessa 2003 käyttöön otetut kansalliset viitearvot aikuisilla (16 vuotta täyttäneet). Lapsilla viitearvot vaihtelevat iän mukaan. Vastasyntyneillä arvot ovat 170–200 g/l mutta ne laskevat nopeasti syntymän jälkeen. Noin 2-3 kuukauden ikäisenä vauva saavuttaa 110–120 g/l arvot ja ne pysyvätkin samana aina kouluikään saakka.

Mikäli viitearvot ovat alle normaalin, tilaa kutsutaan anemiaksi. Anemia johtuu joko veressä olevien punasolujen vähyydestä taikka punasolujen sairaudesta. Raudan puute on yleisin anemian syy koska punasolujen hemoglobiinin muodostumiseen tarvitaan rautaa. Sitä voi aiheuttaa muun muassa runsaat kuukautiset tai verenvuoto ruoansulatuskanavassa tai tai suolistossa. Joskus myös liian yksipuolinen ruokavalio aiheuttaa raudanpuutetta, mutta nykyisin ruokavalion ollessa hyvin monipuolinen, tämä on harvinaisempaa. Rautaa tarvitaan myös hapen kuljetuksesta huolehtivan hemoglobiinin rakennusaineeksi.

Mistä hemoglobiini kertoo?

B-Hb kertoo siis kuinka paljon veressä on hemoglobiinia ja myös epäsuorasti sen, kuinka paljon veressä on punasoluja. Se kertoo suoraan hapensaannistasi, joten jos sinulla on esimerkiksi vaikeuksia nousta portaita hengästymättä tai kärsit päänsärystä ja väsymyksestä, kannattaa käydä mittaamassa hemoglobiini.

Ihmiset, joilla verta on enemmän, on myös enemmän happea kudoksiin kuljettavia punasoluja. Myös ravintoaineet kuten rasvat, hiilihydraatit ja proteiinit, vitamiinit ja hivenaineet kulkeutuvat veren mukana ruoansulatuksesta kaikkiin kudoksiin.

Hemoglobiinin mittaus

Hemoglobiini mitataan aina osana perusverenkuvaa, eli jos jostain syystä joudut verikokeisiin, niin se mitataan automaattisesti. Hemoglobiinin voit mittauttaa myös ilman lääkärin lähetettä joko mittauttamalla pelkän perusverenkuvan tai osana isompia laboratoriotutkimuksia. Hemoglobiini mitataan aina sormenpäästä pikamittauslaitteella.  Tarvittaessa tehdään tarkistusmittaus laskimoveripisaralla pikamittaria käyttäen.

Verensokerin ja hemoglobiinin voi mittauttaa kaikissa Yliopiston Apteekeissa. Mikäli hemoglobiinin kanssa on ongelmia, voit myös ostaa hemoglobiinimittarin ja tehdä mittauksia kotona. Erilaiset terveyteen erikoistuneet verkkokaupat sekä apteekit myyvät mittareita. Nykyisin kun erilaisia verkkokauppoja, netbutikker, on yhä enemmän ja hinnoissa kilpaillaan muuttuneen maailman tilanteen takia, kannattaa vertailla parhaita verkkokauppoja ja lukea muiden kommentteja ja arvosteluja eri sivustoista.

“Hemoglobiinitasot laskevat vasta, kun raudanpuutos on ehtinyt jo pitkälle.”

Matalan hemoglobiinin vaarat

Kun hemoglobiiniarvo on liian matala, se voi näkyä monella tavalla. Lievään anemiaan kuuluu jaksamattomuus, fyysinen suorituskyky voi olla heikentynyt ja tuntuu, ettei jaksa enää niin kuin ennen. Juokseminen on vaikeampaa kuin aikaisemmin, saattaa esiintyä hengenahdistusta, huimausta ja vaikeaakin väsymystä. Mitä nopeammin anemia on kehittynyt ja mitä vaikeampi se on, sitä voimakkaammat ovat myös oireet. Anemia on helppo tutkia perusverenkuvasta mutta joskus sen toteamiseksi tarvitaan luuydinnäyte, sillä punasolut muodostuvat luuytimessä.

Vaarallisen alhainen hemoglobiini voi aiheuttaa monenlaisia riskejä. Mikäli hemoglobiini on pitkään liian alhainen, se voi suurentaa riskiä menehtyä sydän- ja verisuonitauteihin. Joskus anemian syynä voi olla myös leukemia, joten sen syy kannattaa ehdottomasti selvittää. Useimmiten anemiaa sairastaa alle 40-vuotias nainen, joka kuukautisten aikana menettää paljon punasoluja ja rautaa. Mikäli anemiasta kärsii tätä vanhempi ihminen, ei kuukautisvuoto ole sille enää itsestäänselvä selitys.

Yleisin syy liian alhaiselle hemoglobiinille on raudanpuute. Hemoglobiinitasot laskevat kuitenkin vasta, kun raudanpuutos on ehtinyt jo pitkälle. Siispä hemoglobiiniarvot eivät aina kerro suoraan riittävästä raudansaannista, vaan siitä voi olla puutetta, vaikka hemoglobiiniarvot vielä olisivatkin kunnossa. Jos epäilet raudanpuutosta, kannattaa se käydä mittauttamassa ennen kuin tilanne menee pahemmaksi. Tällöin siihen yleensä ehtii puuttua, ennen kuin hemoglobiiniarvot laskevat vaarallisen alhaiseksi, jolloin saatat altistua myös muille haitoille.

Oulun yliopiston tutkimus kuitenkin kertoo, että matalampi hemoglobiini voisi olla hyödyllisempi terveydelle, kuin liian korkea. Se näyttäisi suojaavan lihavuudelta ja metaboliselta oireyhtymältä. Hemoglobiinin yhteys näkyi muun muassa painoindeksissä ja sokeriaineenvaihdunnassa siten, että alhaisemman hemoglobiinin omaavat henkilöt olivat metabolisesti terveempiä.

Korkean hemoglobiinin vaarat

Korkea hemoglobiini voi syntyä jos kudokset eivät saa kunnolla happea, sillä elimistö pyrkii kompensoimaan tätä lisäämällä punasolujen määrää veressä, jolloin hemoglobiiniarvo kasvaa. Esimerkiksi vuoristoilmastossa käy näin, sillä hengitysilmassa on vähemmän happea ja hemoglobiiniarvot nousevat. Näissä tilanteissa ei kuitenkaan kyse ole verisairaudesta, vaan hemoglobiinin nousu tiettyyn rajaan saakka on hyödyllinen. Riskit sairastua sydän- ja verisuonitauteihin ovat suuremmat myös silloin, jos hemoglobiiniarvo nousee yli normaalitason.

Korkean hemoglobiinin syitä voi siis usein olla vähäinen hapensaanti, krooninen keuhkosairaus, tupakointi tai EPO-hormoni. EPO-hormoni on hormoni, jota muodostuu munuaisissa ja se edistää punasolutuotantoa. Sitä käytetään myös hoitona anemiaan. Tupakointi sen sijaan nostaa hemoglobiinin määrää siksi, että tupakansavun häkä vähentää veren hapettumista joutuessaan elimistöön, ja sen vuoksi hemoglobiinipitoisuus nousee.

Hemoglobiiniarvojen nousun syynä voi kuitenkin joskus olla myös luuytimen sairaus. Tällöin luuydin tuottaa liikaa punasoluja ja hoitona tarvitaan toistuvaa verenluovutusta tai solunsalpaajalääkitystä. Korkean hemoglobiinin vaara riippuu siis aina arvon nousun syystä, sillä esimerkiksi vakavimmissa sydänsairauksissa arvot voivat nousta yli kahdensadan. Mikäli kohonneet arvot johtuvat jostain sairaudesta, riskinä on myös veritulppa sekä suurentunut verenvuotovaara. Korkea hemoglobiini voi aiheuttaa myös aivoverenkiertohäiriöitä ja niiden estämiseksi onkin erittäin tärkeää lopettaa tupakointi ja pitää huolta verenpaineesta. Näitä pystytään kuitenkin pienentämään oikealla hoidolla.

Paras tapa laskea hemoglobiinia on luovuttaa verta

Liian korkeasta hemoglobiinista kärsivän kannattaa käydä luovuttamassa verta tasaisin väliajoin, sillä se pitää hemoglobiiniarvot kurissa. Tutkimuksissa on myös havaittu, että verta luovuttavilla henkilöillä esiintyy vähemmän sydäninfarkteja, mutta asiaa pidetään varsin teoreettisena. Joka tapauksessa terveen ihmisen kannattaa käydä luovuttamassa verta, sillä verenluovutus pelastaa henkiä. Verensiirtoja käytetään syöpätautien tukihoidossa, onnettomuuksien uhreille sekä leikkauspotilaille, ja monille muille. Verivalmisteita ei voi korvata lääkkeillä, joten jos haluaa olla mukana hengenpelastusryhmää, kannattaa ehdottomasti lähteä luovuttajaksi!

Paras tapa nostaa hemoglobiinia

Mikäli hemoglobiiniarvot ovat liian alhaiset ja ihminen kärsii anemiasta, niitä voidaan nostaa esimerkiksi syömällä rautaa useamman kuukauden ajan. Rauta imeytyy parhaiten silloin kun elimistössä on raudanpuutetta. Jos siis kärsit runsaista kuukautisista, ota kuukautisten jälkeen parin viikon rautakuuri tasaamaan rauta-arvoja. Myös raskaus ja imetys saattavat aiheuttaa raudanpuutetta, joten sitä on syytä pitää silmällä raskauden aikana. Helpoin tapa saada lisää rautaa on tarkistaa, löytyykö sitä tarpeeksi nykyisestä ruokavaliosta.

Rautaa sisältävät ruoka-aineet

Mikäli kärsii raudanpuutteesta kannattaa kiinnittää huomiota omaan ruokavalioon. Punainen liha, sisäelimet, veriruoat, linssit, leseet, pinaatti ja persilja sisältävät runsaasti rautaa. Parhaita rautapommeja ovat kuivatut yrtit, kuten oregano ja basilika. Niitä on helppo lisätä ruokaan kuin ruokaan ja varmistaa raudansaanti.

Teetä ja kaakaota kannattaa välttää rautakuurin aikana, sillä ne saattavat vaikeuttaa raudan imeytymistä. Myös kalsiumi hidastaa imeytymistä, joten esimerkiksi maidon nauttiminen rautapitoisen ruoan kanssa ei kannata, sillä silloin saatu rauta saattaa mennä hukkaan. Sen sijaan c-vitamiini auttaa imeyttämään rautaa, joten esimerkiksi appelsiinimehu on hyvä vaihtoehto pihvin tai leseleivän kaveriksi.

Rautatabletit

Mikäli tuntuu, että ruokavaliosta ei silti tule riittävästi rautaa, voi rautalisää ottaa myös tablettina. Niitäkin käyttäessä kannattaa olla kuitenkin tarkkana, ettei heikennä rautatabletin imeytymistä tietyillä ruoka-aineilla. Kaikkien vatsalle rautatabletit eivät sovi, jolloin voi käyttää nestemäisiä luontaistuotteita apuna. ReviewsBird on sivusto, josta löydät muiden kokemukset ja arvostelut erilaisista nettisivustoista- ja kaupoista. Kun haluat tietoa esimerkiksi luontaistuotteista, käy lukemassa, mistä muut ovat niitä tilanneet ja millaiset kokemukset heillä on ollut.

Urheilijan hemoglobiini

Liikkuessa lihakset tarvitsevat normaalia paljon enemmän happea ja koska hapen kuljettamiseen taas tarvitaan punasoluissa olevaa rautaa, sekä raudan, että hemoglobiinin tarve kasvaa. Tämän vuoksi paljon liikuntaa harrastavat kärsivät anemiasta herkemmin ja heidän tuleekin ihan erityisesti pitää huolta rautavarastojen täyttämisestä. Mikäli olo tuntuu väsyneeltä ja vetämättömältä, kannattaa käydä mittauttamassa hemoglobiini hyvissä ajoin ja tehdä heti tarvittava korjausliike. Etenkin huippu-urheilijoilla, jotka treenaavat ihan jatkuvasti paljon ja kovaa, on ensisijaisen tärkeää pitää huoli raudansaannista.

Myös laihduttajien on syytä kiinnittää asiaan huomiota, sillä mikäli esimerkiksi laihduttaessa välttelee viljoja, saattaa myös vaarantaa toisen erittäin tärkeän vitamiinin, foolihapon, saannin. Sitä tarvitaan hemoglobiinin ja punasolujen valmistuksessa, ja sen tärkein lähde on täysjyvävilja. Tämän vuoksi on erityisen tärkeää, että ruokavalio on monipuolinen, eikä tärkeitä ravintoaineita jätetä ruokavaliosta pois.

Kovaa urheilevan kannattaa muistaa, että hänellä hemoglobiinin tulisi olla korkea. Mikäli kestävyysurheilijan hemoglobiini on alarajoilla, se viittaa jo vahvasti anemiaan. Jos tulostaso urheilussa laskee, vaikka sen treeniohjelman ja kaiken muun huomioon ottaen pitäisi kaiken järjen mukaan nousta, ja olokin tuntuu vähän heikolta, kannattaa käydä mittauttamassa hemoglobiini. Rautaa ei kannata itsekseen ilman parempaa tietoa popsia, vaan mennä verikokeisiin, jossa anemia suljetaan pois. Vaikka se onkin harvinaista, joskus rautaa voi saada liikaa. Tämän vuoksi on hyvä selvittää rauta-arvot ja myös poissulkea perinnölliset häiriöt, joissa rautaa imeytyy elimistöön liikaa.

Mikä nostaa hemoglobiiniarvoja yllättäen?

Jos kuukautiset ovat harvenneet tai loppuneet kokonaan, hemoglobiini saattaa herkästi nousta. Myös verenkierron nestevajaus nostaa sitä herkästi, eli jos joudut esimerkiksi paastota edellisillasta asti seuraavan päivän verikokeita varten, voi hemoglobiiniarvo olla testeissä hieman koholla. Asian kanssa pitää olla kuitenkin tarkkana, sillä myös esimerkiksi sydänviat saavat hemoglobiinin nousemaan kuin myös vanhemmalla iällä runsas tupakointi tai keuhkosairaus. Jos siis uudenkin mittauksen jälkeen hemoglobiini on edelleen koholla, kannattaa selvittää mistä se johtuu.

Älä syö rautaa turhaan

Hyvin herkästi hemoglobiiniarvojen ollessa liian alhaiset ajatellaan heti, että rauta on lääke siihen, edes sen kummempia tutkimuksia. Rautaa ei kuitenkaan missään nimessä kannata syödä varmuuden vuoksi, sillä se voi olla vaarallista. Raudanpuutosta ei koskaan tule yrittää hoitaa itse, vaan kannattaa hakeutua ensin lääkärin juttusille. Raudanpuutos on nimittäin monioireinen tila ja sen saaminen tasapainoon ei ole niin yksiselitteinen asia. Lääkäri osaa poissulkea muut mahdolliset asiaan vaikuttavat tekijät, jolloin et yritä hoitaa vaivaa väärin.

Liika rauta voi myös heikentää elimistön puolustusmekanismeja ja jopa häiritä muun muassa maksan, haiman ja sydämen toimintaa. Sitä ei tarvitse pelätä, että ravinnosta saisi liikaa rautaa, koska niin ei voi tapahtua. Kuitenkin rautatabletteja syödessä näin voi hyvinkin käydä. Älä siis koskaan aloita raudan syöntiä juttelematta asiasta ensin lääkärin kanssa.

Raudanpuutos

Raudanpuutos on tila, joka kehittyy elimistössä hitaasti. Usein sitä ei itse edes huomaa, sillä elimistö sopeutuu siihen ja usein ongelman huomaakin vasta, kun alkaa tulla todellisia oireita. Yleisin syy raudanpuutokseen on verenvuoto ja se voi johtua monesta asiasta. Naisilla se luonnollisesti voi johtua kuukautisista ja raskauden aikanakin raudanpuute on hyvin tavallista. Muita syitä voivat olla mahahaava, syöpä, tulehduksellinen suolistosairaus tai keliakia. Maailmalla raudanpuutetta aiheuttavat muun muassa suolistoloiset ja erilaiset infektiot.

Raudanpuutoksella on suuri vaikutus sydämen toimintaan, sillä sydän rasittuu erityisen paljon, kun punasoluja on vähemmän. Nuorelle ihmiselle tästä ei välttämättä ole vaaraa mutta erityisesti vanhemmalle ihmiselle tai muita sairauksia sairastavalle tila voi olla vaarallinen ja se tulisi hoitaa välittömästi. Varsinkin jos kärsii lievästä sydänsairaudesta, voi se raudanpuutteen vuoksi pahentua ja johtaa vakavaan sydämen vajaatoimintaan.

Jos verenvuoto on jatkuvaa, kuten esimerkiksi runsaiden kuukautisten vuoksi, voi olla, että rautaa joutuu syödä lähes koko ajan. Rautalisissä valitettavasti on myös haittapuolet, sillä ne saattavat aiheuttaa ummetusta ja ripulia, sekä värjätä hampaita. Mikäli kärsii pahoista imeytymisongelmista, voi rautaa antaa myös suoraan suoneen. Pelkkien rautalisien varassa ei kuitenkaan kannata olla, vaan lisätä rautaa reilusti ruokavalioon, jotta sitä tulisi molemmista kanavista.

Näin rautaa tulisi syödä

Jos siis olet mittauttanut rauta-arvosi ja tiedät, että sinun tulee aloittaa rautalisät, tiedätkö, miten saat niistä parhaan hyödyn? Rautalisiä tulisi aina syödä pienempiä annoksia ja harvemmin, jotta ne imeytyvät mahdollisimman hyvin. Elimistömme alkaa tavallaan puolustusmekanismina vastustaa rautaa ja tuottamaan proteiinia, jonka tehtävänä on säädellä raudan pääsyä verenkiertoon. Mikäli rautaa siis syö liikaa kerrallaan, tämä reaktio aiheuttaa sen, että rauta ei pääse imeytymään elimistöön. Parhaimman imeytymisen takaamiseksi rautaa kannattaisi syödä vain joka toinen päivä.

Rautalisän tankkaamisella voi olla myös vaikutusta joidenkin tärkeiden lääkkeiden, kuten antibioottien, imeytymiseen. Tämän vuoksi aina lääkärinvastaanotolla tulisi muistaa mainita, mikäli käyttää rautalisää. Muuten saattaa käydä niin, että tarvitsemasi lääkkeet eivät pääse imeytymään ollenkaan ja siitä voi syntyä vaarallisiakin ongelmia. Käänny siis ammattilaisen puoleen, kun uskot, että rautavarastosi eivät ole kunnossa.

Lisää Terveys & Liikunta