Tote bag: yksinkertaisesta kantokassista muoti-ilmiöksi
Tote bag, eli “kantokassi” on vanha keksintö, joka on tehnyt merkittävän matkan tunnettavuuden suhteen viimeisinä vuosikymmeninä. Kassin menestyksen salaisuus liene piilee maksimaalisessa käytännöllisyydessä mahdollisimman minimalistisella suunnittelulla. Keksimisen jälkeisinä aikoina kantoväline on kokenut valtavan suosion kasvun, vaikka kekisntö onkin hyvin yksinkertainen. Nyt tutustumme tarkemmin siihen, mikä tote bag on, miten se sai alkunsa sekä miten se ilmaantui mukaan maailman muotiin vuosikymmenten saatossa.
Mitä tote bag tarkoittaa?
Tote bag on nimensä mukaisesti kantokassi, johon sen nimikin viittaa. Kassin nimikin viittaa juuri kantamiseen, “to tote” tarkoittaa amerikan englannissa kantamista tai kuljettamista, tyypillisesti viitaten raskaaseen kuormaan. Näinpä tote bagin nimikin on syntynyt täysin sen käyttötarpeesta, eikä nimessä ole alunperin mitään muotimaailmaan viittaavaa.
Tote bagin määritelmä on itseasiassa hyvin väljä. Tavanomaisia merkkejä kassimallille on avoin yläosa ilman vetoketjua, kaksi kantokahvaa, suorakaiteen muotoinen kantotila sekä tarpeeksi kokoa tarvittavien tavaroiden kantamiseen. "Kantokassin" materiaali voi olla melkein mitä tahansa, kunhan se on tarpeeksi kestävää.
Tote bagin historia: 1940-luvulta tähän päivään
Tote bag syntyi käytännön tarpeesta 1940 -luvulla, kun yksinkertaiselle kantolaitteelle oli tarvetta ja kysyntää. Alkujaan se ei ollut muotisuunnittelua lainkaan, vaan puhdas käytännöllinen ratkaisu arkiseen kantamiseen. Maailma kehittyi ja kantamisen tarve lisääntyi yleisesti, ja ratkaisuksi syntyi yksinkertainen kantokassi.
Erityisesti kassin alkuajoilta muistetaan L.L Beanin suunnittelema “ice bag” -malli, joka oli tarkoitettu erityisesti jään kantamiseen. Tuolloin kotipakastimia ei vielä ollut, joten tarvittiin sopivan yksinkertainen ja kooltaan sekä muodoltaan tehokas kassi jäälohkareen kotiin kuljettamiseksi. Tuolloin 1940 -luvulla työläiset ja maanviljelijät käyttivät myös yksinkertaisia kangaskasseja työkalujen ja tarvikkeiden kantamiseen.
Alkuvaiheessa tote bagien käyttö oli paikallista ja suhteellisen pienimuotoista nykyaikaan verraten, ja se alkoi täysin käytännöllisyyden pohjalta. Kantokassit oli tehty paikallisesti, eikä maailmanluokan malleja tai brändejä vielä tunnettu. Käännekohta ja yleistyminen alkoi ihmisten käyttäytymisen muututtua ruokakauppojen ja ostoksilla käymisen yleistyessä 1960 -luvun aikana.
Muotimaailmaan mukaan 2000-luvulla
Vuosituhannen vaihteessa alkoi tapahtumaan asioita tämän vanhan ja yksinkertaisen kuljetuskeksinnön eduksi. Näinä vuosina naisten elämäntyyli oli muuttunut menneistä ajoista ja kotiäidin roolista paljon aktiivisemmaksi, ja kannettavien tavaroiden määrä oli myös kasvanut selvästi. Pian tarvittiinkin kasseja, joihin mahtuu ostokset, harrastukseen liittyvät tavarat, läppäri tai vaikkapa tavarat matkustamiseen.
Kassi löysi muotimaailman kyytiin jo 90 -luvulla Pradan lanseerattua nylonista valmistettuja tote bageja mallistoonsa. Muut muotimerkit ja brändit seurasivat pian perässä, ja 2000-luvun puolella kaikilla olikin jo omat luksusmallinsa tote bagista markkinoilla. Yksinkertainen kassi pääsi pian myös luksuspiireihin ja parhaillaan siitä sai maksaa satoja dollareita.
Uuden vuosituhannen trendeille kassi soveltui hyvin, sekä sulautui kasvuun suosion jatkaessa nousuaan. Ympäristötietoinen ajattelu jatkoi kasvamistaan ja moni halusi ottaa kantaa sekä näyttää ympäristöä vaalivan asenteensa tote bagin avulla. Moni halusi vaihtaa ruman muovikassin tyylikkäämpään laitteiseen kantaa ostokset kaupasta. Tote bagista tuli edullista luksusta, josta ei tarvinnut maksaa itseään kipeäksi. Näin suunnittelupöydältä asti seurannut käytännöllisyys tuli mukaan muotiin laajassa mittakaavassa.
Anya Hindmarchin tote bag ilmiö vuonna 2007
Vuonna 2007 tote bag sai nykyajan suurimman sysäyksen tunnettavuudeen, kun brittiläinen suunnittelija Anya Hindmarch lanseerasi yksinkertaisen beigen värisen kangaskassin yksinkertaisella mutta toimivalla "I'm not a plastic bag" tekstillä. Tämä tote bag lanseerattiin yhdessä Sainsbury's kauppaketjun kanssa ja se maksoi vain 5 puntaa. Tämä yksinkertainen printtikassi vietiinkin käsistä suurissa määrin kauppojen hyllyltä. Ilmeisesti ajoitus oli oikea ympäristötietoisuuden suhteen, mutta myös julkkikset kuten Scarlett Johanson ja Keira Knightley bongattiin kyseisen kassin kanssa vakuttaen ilmiön leviämiseen.
Tämä tapahtuma synnytti "slogan tote" -trendin sekä teki halvasta kangaskassista statussymbolin. Tämä oli mahdollisesti se hetki historiassa, joka muutti eniten tote bagin statusta pelkästä käytännön kuljetusvälineestä kulttuurilliseksi ilmiöksi ja identiteetin jatkeeksi.
Nykypäivän monipuolinen käyttö ja suosio
Nykyisin 2020 -luvun puolella tote bag on tunnettu käsite, ja maailmanvalloitus on sujunut yllättävästi näinkin yksinkertaiseksi keksinnöksi. Tänä päivänä tavanomaisen tote bagin voi ostaa alle viidellä eurolla lähes mistä tahansa päivittäistavarakaupasta, tai halutessaan useilla satasilla haluamaltaan merkkibrändiltä. Materiaalissa löytyykin valikoimaa laidasta laitaan, samoin kokoja on valittavana mini-toteista jättitoteihin. Samoin print-on-demand -markkinan nousu on tuonut uusia yksilöllisiä tote-kassidesigneja valikoimaan kautta maailman.
Nyt tote bagilla ei enää kanneta jäätä, mutta kaikkea muuta ja sitäkin useammin. Tote on tänään ensisijaisesti muovikassin korvike kauppaostoksilla, mutta käyttö on laajaa harrastuksien ja vapaa-ajan kautta. Tote bagin voidaan sanoa olevan nykyisin sekä käytännöllinen kantoväline, mutta myös osa pukeutumismuotia ja kantajansa persoonallisuutta.