Miten t-paidan logon suunnittelu etenee käytännössä

Joskus tulee mieleen idea, että olisi hauska teettää itselle tai kaveriporukalle mukava logolla varustettu t-paita, mutta hukassa on lähinnä se, miten paidasta saa logon avulla tyylikkään. Ideoita voi risteillä päässä useampia, mutta mikään ei sinällään tunnu luontevalta. Muutaman hyvän ohjeen avulla pääsee suunnittelussa vauhtiin ja lopputuloksena voikin olla varsin mieleenpainuva tuote.

Paidan tarkoituksesta päättäminen

Yksinkertaisinta on lähteä liikkeelle siitä, että paidan tarkoitukselle löytyy paras mahdollinen idea. Usein t-paidat logolla kuvaavat jotakin tiettyä ideaa, joka voi olla festareille meno omalla porukalla tai jokin illanvietto ystävien kesken. Lähestymistapa kannattaa pitää hyvin käytännöllisenä, jolloin lopputuloksena t-paitaa voi käyttää myös myöhemmin.

Tämä on tärkein asia koko suunnittelussa. Kun siitä on päätös, on myös helpompi edetä varsinaiseen logon suunnitteluun. Visuaalisuus kertoo paljon enemmän kuin tuhat sanaa kuten sanontakin on, mutta monesti myös tarkoitusta voi kuvata hauskalla sanaleikillä.

Logon sisältö ja sopiva fiilis

Logon sisältö on merkittävässä asemassa, sillä se kertoo paljon koko t-paidan idean. Paidassa voi olla valokuva tai kuva voi olla graafinen. Kuvat ovat tehokkaita yksinäänkin, mutta jokin maskotti tai iskulause voi olla varsin mehevä idea. Silloin paidan saa näyttämään entistä enemmän omalta.

Jos mietitään hyvää lopputulosta, niin tärkeintä on kuitenkin, ettei lopputulos ole sekava ja tärkeitä yksityiskohtia on mahdollisimman vähän. Paras vaihtoehto on sellainen, jossa yhdellä silmäyksellä näkee, mikä on paidan tärkein viesti. Monet liikelahjat logolla käyttävät varsin yksinkertaista, mutta iskevää kuvaa.

Sopiva fiilis saadaan kuvattua yhdistämällä värit, teksti ja kuva. Se voi viitata tunteisiin, nostalgiaan tai toisinaan jopa ärsyttää. Tärkeintä on muistaa, että estetiikka tulee aina ykkösenä ja hyvin tarkasti on harkittava se, millaisen viestin t-paidan logo lähettää ryhmän ulkopuoliselle henkilölle.

Teksti tarvitsee selvän fontin

Jos t-paidan logo tehdään tekstillä, on tärkeintä valita sellainen kirjasinlaji eli fontti, että tekstistä saa hyvin selvän. Myös tekstin kokoa on mietittävä tarkasti, sillä se ei saa olla liian pieni tai toisaalta myöskään liian suuri. Helppolukuisuus on tärkeä pointti suunnittelussa, sillä vaikealukuisena se voi myös pilata koko hyvän suunnitelman.

Useimmiten parhaissa paidoissa käytetään vain yhtä tai maksimissaan kahta fonttia. Lisäksi on mietittävä, miltä teksti näyttää oikeassa koossaan, kun se on logossa. Toisinaan voi myös käydä niin, että teksti jää hyvin pieneksi eikä sitä pysty kovin kaukaa edes lukemaan.

Teksti onkin varsin suuri kompastus logoissa, joten siihen on kiinnitettävä huomiota varsin paljon. Ideoita löytää helposti, kun katselee hiukan ympärilleen. Monet verkkokaupat ja niiden logot on varsin hyvin suunniteltu eikä niiden tekstit yleensä jää huomaamatta.

Logon huolellinen sommittelu

Kun logoon on saatu aikaan päätös kuvasta ja tekstistä, on aika tehdä huolellinen sommittelu paitaan. Siihen vaikuttavat monet asiat ja tärkeintä on ratkaista, tuleeko kuva vaaka- vai pystysuuntaan. Jos valinta kallistuu vaakasuuntaiseen kuvaan, on muistettava huomioida se, että tilaa jää kuvion molemmille puolille riittävästi. Tällä on merkitystä, jos paitoja painetaan eri kokoisina.

Pystysuuntainen kuvio puolestaan sopii hyvin materiaalin kanssa. Tämä on hyvä ottaa jo huomioon siinä vaiheessa, kun suunnittelee kuvion sekä mahdollisen tekstin. Lisäksi merkitystä on myös sillä, mihin kohtaan paidassa painaminen tehdään. Siksi on tärkeää miettiä tarkasti ja mieluummin jopa kokeilla, missä kohtaa paidassa logo näyttää kaikkein parhaimmalta.

Hyvä tapa onkin testata sitä useammassa kohdassa ja samalla miettiä taas sen sopivuutta eri kokoihin. Tämä on aikaa vievää, jos sen tekee hyvin. Sen avulla lopputuloksesta on mahdollista saada täydellinen sekä toimiva. Se on asia, jota jokainen omalta paidaltaan haluaa.

Väreillä on suuri merkitys

Värien käytöstä voisi puhua loputtomiin, sillä se vaikuttaa lopputulokseen kaikkein eniten. Pelkästään lempivärejä ei voi käyttää, jos niiden värisävyt eivät soinnu keskenään. Painatusta ei ole järkevää tehdä, jos osa väreistä niin sanotusti häviää pohjaväriin ja siksi kuvio ei näytä siltä, miten se alun perin suunniteltiin.

Jos tausta on tumma, niin silloin nyrkkisääntönä on, että värit ovat logossa kirkkaita. Ne tulevat esiin huomattavasti paremmin eivätkä huku pohjaväriin sekaan. Jos pohjavärinä on valkoinen, eivät kovin hempeät värit tule täysin esille. Siksi on mietittävä tarkoin, miten värit sointuvat toisiinsa ja miten niistä saa parhaan mahdollisen hyödyn irti.

Toisinaan mustavalkoiset kuviot eli paita on valkoinen ja kuvio on musta tai toisinpäin toimivat erityisen hyvin. Värien kanssa saa olla tarkkana, että kokonaisuudesta tulee toimiva. Kannattaa katsella ympärilleen, onko yritysten tekemistä logoista apua oman värimaailman hallintaan.

Järkevä suunnittelu kantaa hedelmää

Logon suunnittelussa on otettava huomioon monia eri asioita, mutta jos etenee suunnitelman kanssa järjestelmällisesti, ongelmia ei tule. Lopputuloksena on erittäin hyvin koostettu sekä näyttävä logo, jonka kaikki muistavat pitkään ja paitaa voi käyttää useammin kuin yhden kerran.

Tärkeintä on siis tehdä alun suunnitelma huolella, jolloin heti on selvää, mitä logolla halutaan ja mihin sitä käytetään. Sen jälkeen on helpompi edetä ja saada kaikki muut osat kohdalleen. Suunnittelu ei ole vaikeaa, mutta aikaa se vie, jos sen haluaa tehdä huolellisesti ja siten, että virheitä ei tule vastaan.

Monika