Varaosat & Korjaukset

Varaosat & Korjaukset
Useimpien yritysten on vaikea hallita varaosa varastoa, koska pelätään, että varaosavaraston arvo kasvaa liian suureksi ja sitä kautta menetetään kustannustehokkuutta. Tehokas varaosienhallinta on tärkeää ja oikeiden osien tunnistaminen on avainasemassa.
Varaosien varastonhallinta on edelleen luotettavan tehdastoiminnan perusta ja jos se on kunnossa yritys menestyy. Varaosista vastaavien on tiedettävä prosessi, mitä varaosia tarvitaan, jotta järjestelmästäsi tulee tuottava. Varaosille on kehitettävä suunnitelmallinen lähestymistapa, joka noudattaa parhaita teollisia käytäntöjä. Vinkkejä voi myös saada toisilta käyttäjiltä lukemalla heidän arvostelujaan.
Kuinka tehostaa varaosien hallintaa?
On olemassa muutamia asioita, jotka on otettava huomioon tehokkaan varaosavaraston hallinnan luomiseksi. Seitsemän huomioitavaa asiaa analysoidaan huolellisesti, jotta ne auttavat parantamaan laitoksen suorituskykyä ja tehokkuutta sekä alentamaan kustannuksia. Alla on seitsemän asiaa, jotka on otettava huomioon:
• Toimintastrategia
• Tilausprosessin standardointi
• Tehokas varaosien hallinta
• Syvällinen ymmärrys eri osien toimitusajoista
• Riskien laskeminen kullekin laitteelle
• Varaosat uusiin laitteisiin
• Osien turvallisuus
Nämä asiat voivat vähentää kuljetuskustannuksia, parantaa suorituskykyä ja lisätä yleistä tehokkuutta.
Toimintastrategiassa toimitaan reaktiivisella tai ennakoitavalla lähestymistavalla. Useilla yrityksillä on tapana tehdä toimintasuunnitelma reaktiivisten tapahtumien perusteella. Varaosien hallinnan onnistuminen edellyttää kuitenkin ennakoitavaa ja suunnitelmallista strategiaa. Vaikka reaktiivisesta lähestymistavasta ei voida koskaan täysin luopua, onnistuneen kunnossapidon johtamisen ydin on kyky välttää tulevat ongelmat ennen niiden ilmenemistä. Tehokkaan varastonhallinnan kannalta huomioitavia asioita, joihin sisältyy varaosien toimintastrategia, ovat:
• Kerää ja analysoi liiketoimintastrategiaasi parantavan tiedon avulla.
• Kerää tietoa koko prosessista. Tämä laajuus sisältää merkittävien ongelmien paikallistamisen ja ratkaisemisen, joita saattaa ilmaantua pidemmällä aikavälillä.
• Muista seurata toistuvia virheitä, jotka voivat paljastaa ongelmia, jotka näyttävät olevan vähemmän näkyviä.
• Käytä ennakoitavissa olevaa hallintaa auttaaksesi käyttämään resursseja paremmin, alentamaan kustannuksia ja ratkaisemaan aikaan liittyviä ongelmia.
Työtilausprosessin standardointi
Suoraviivaisen työtilausprosessin käyttö voi olla hyödyllistä tehokkaassa varastonhallinnassa. Kun prosessi on tehty, se on tehtävä helposti seurattavaksi ja standardoiduksi kaikille.
Prosessi vaatii kunnolliset ohjeet, jotka kattavat kaikki osien luovutukset - joten varastonhallintajärjestelmä säilyttää tarkkuuden. Vähemmän monimutkaisen työtilausprosessin kehittäminen varmistaa, että kaikki tarvittavat tiedot otetaan huomioon.
Työtilausprosessin standardoinnissa huomioitavia asioita ovat:
• Kuinka monimutkainen lähestymistapa on saada osia ilman työtilausta.
• Mahdollisuus löytää työntekijöitä, jotka eivät noudata määritettyä työnkulkua, mikä voi johtaa epätarkkuuksiin varastoissa.
• Onko sinulla tarpeeksi joustava prosessi, jossa korkeamman prioriteetin työmääräykset voidaan luoda etukäteen.
• Käsittele työtilaukset ja ostotilauspyynnöt aikaisemmin osien odotusaikojen lyhentämiseksi.
Ei ole parempaa tapaa standardoida prosessia kuin määritellä parhaat käytännöt ja saada koko prosessi organisaation tueksi.

Joku voisi sanoa, että moottori on auton sielu. Jonkun toisen mielestä se saattaisi olla kori. Jos asiaa kysyttäisiin yritykselt&aum...

Auto on kokonaisuus, joka muodostuu monista pienistä osista. Jokainen osa täyttää oman pienen tehtävänsä ja site...

Autolla liikkuminen on monelle meistä arkipäivää ja useimmille ehdoton väline peruselämisessä. Suomessa väl...

Suomessa on hyvä julkinen liikenne, mutta silti myös autoillaan paljon. Autoilu voikin olla jopa harrastus! Etsit sitten auton korjauksee...

Monenlaisia auton huoltoja voi tehdä itse. Näitä on esimerkiksi renkaiden vaihto, tuulilasin pesunesteen vaihto tai jopa öljyje...

Oletko koskaan pohtinut autojesi laseihin tummennuksien hankkimista? Syitä voi olla monia – esimerkiksi yksityisyyden lisäämin...

Auton huoltaminen on autonomistajien yksi tärkeimmistä toimenpiteistä vuosittain tai auton huolto-ohjelman määrän aja...

Tarvitsetko varaosia ja tarvikkeita autoosi tai moottoripyörääsi? Onko sinun vaihdettava esimerkiksi lämmitys- tai jarrujä...
Varaosat & Korjaukset
Varaosien toimitusajoista perusteellisen tiedon hankkiminen on välttämätöntä onnistuneen varaosavaraston hallinnan luomiseksi. Osan toimitusaika on ratkaiseva sen kannalta, mitkä osat on varastoitava ja missä määrin.
Esimerkiksi sellaisten koneiden varaosat, jotka eivät ole kriittisiä päivittäisen toiminnan kannalta, voidaan usein jättää pois varastosuunnitelmista. Toisaalta, jos menetetty tuotantoaika merkitsee huomattavaa taloudellista menetystä yrityksellesi, on lähes mahdotonta hyväksyä, että nämä kriittiset laitteet jätetään päiväksi tai kahdeksi ilman osia.
Kun etsit syvällistä tietoa varaosavaraston toimitusajoista, huomioitavia asioita ovat:
• Jälkitilaus osille, joilla on pitkä toimitusaika ja pikavaihtoehtojen poisto (on parasta säilyttää osat, joilla on pitkä toimitusaika).
• Luettelon luominen vaihtoehtomerkkien komponenteista, jotka ovat helposti saatavilla (käyvät vaihtoehtona ongelmien aikana).
Varaosat uusiin laitteisiin
Hyvin usein kuulemme monien väittävän, että "uusien laitteiden asentamiseen ei tarvita varaosia". Vaikka tämä saattaa tuntua loogiselta, se on väärä lähestymistapa tehokkaaseen osien hallintaan, koska siinä oletetaan, että toimittajat toimittavat virheettömiä ja laadukkaita koneita ja osia (mikä ei aina pidä paikkaansa).
Mutta valitettavasti virheet laitteiden käyttöönoton aikana eivät ole niin harvinaisia. Varaosien oikean määrän käyttövalmiina säilyttäminen tällaisissa olosuhteissa ei ehkä ole huono idea.
• Asioita, jotka on otettava huomioon uusien laitteiden varaosien varastoinnissa:
• Toimi yhdessä tuotannon kanssa varmistaakseen, että budjetti sisältää varat varaosiin.
• Pyydä tavarantoimittajilta luettelo suositeltavista kriittisistä osista koneita varten, jotka he juuri myivät sinulle.
• Käytettävissä olevien tietojen hyödyntäminen parantaakseen päätöksiä siitä, mitkä osat on varastoitava.
Riskien laskeminen kullekin laitteelle
Laitteet voivat rikkoutua milloin tahansa, mutta seisokkien riskin laskeminen voi auttaa tehokkaassa osien hallinnassa.
• Kun kone hajoaa tai tarvitsee perusteellisen kunnostuksen, saattaa olla useita komponentteja, jotka ovat edelleen arvokkaita tulevaa käyttöä varten. Kunkin laitteen riskilaskelman yhteydessä huomioitavia asioita ovat:
• Alhaalla oloajan laskeminen määrittämällä yrityksesi tunnin seisonta-ajan kokonaiskustannukset.
• Työskentele asiaan liittyvien tietojen ja osien toimitusaikojen kanssa.
• Kustannusten ja sulkemisen syiden määrittäminen.
• Vertailu "uusien vs. vanhojen" osien ostokustannuksista vaihtoa varten.
Parempien turvatoimien käyttöönotto
Varaosavarastoon pääsyn rajoittaminen on myös tärkeä askel tehokkaan varaosahallintajärjestelmän luomisessa. Jos kaikilla on pääsy varaosavarastoon/tilaan, käyt todennäköisesti loputtoman taistelun varaston saldoheittoja vastaan. Useita olennaisia käytäntöjä, jotka on otettava huomioon parempien turvatoimien toteuttamisessa, ovat:
• Sellaisten käytäntöjen hyväksyminen, jotka kieltävät joidenkin työntekijöiden pääsyn varaosavarastoon ja varmistavat fyysisten turvatoimien, kuten laskurien, käyttöönoton jokaista varastoa varten.
• Valvontakamerajärjestelmien asennus sisään- ja uloskäyntien viereen.
• Työntekijöiden koulutus tehtaalla osien asianmukaisessa hoidossa ja kriittisten varaosien johdonmukaisten arvioiden suorittaminen.